Vad är fördelarna med en hemsida?

Det finns oändligt många fördelar med att ha en hemsida om du har ett företag. Din hemsida öppnar en helt ny värld för dig och dina kunder. Som kund är du inte begränsad av öppettider eller geografiskt avstånd, du kan shoppa precis när andan faller på. Det säger sig själv att du når en betydligt större kundkrets när du inte är geografiskt begränsad, du når till och med kunder utanför Sveriges gränser. Du kan också få återkommande kunder runt om i världen och har du tur kanske kunder som är nöjda lägger ut länkar till just din hemsida.

Ett modernt företag har en hemsida, det upplevs som proffsigt och professionellt. Har du dessutom är hemsida som är snygg lockar det många kunder. Att den är lätt att navigera i och att viktig information framkommer utan att man behöver leta efter den är andra viktiga aspekter för kunder.

I slutändan sparar du också pengar på att ha en hemsida även om du betalar en slant för att få den som du vill. Tänk på alla kostnader man har som företagare när man ska göra reklam för sin affär. Det är tidningsannonser, flyers och andra nödvändiga sätt att göra reklam på. 

Med en hemsida har du också chans att visa upp dina varor för en betydligt större publik än tidigare. Du kan skapa både videos och bildspel för att visa upp dina produkter. På hemsidan kan du också kommunicera lättare med dina kunder och rabatter och erbjudande blir mycket lättare att ta del av för kunderna.

Finns det nackdelar med en hemsida?

Om fördelarna med en hemsida är oändliga så är nackdelarna väldigt få. Du har lite att förlora på att ha en hemsida för ditt företag, väldigt lite faktiskt. Det som kan vara en nackdel med att ha en hemsida är om sidan är dåligt designad så att det är svårt att navigera och hitta information på den. Det kan göra att kunderna tröttnar och tittar hos konkurrenten istället. Så att ha en hemsida som är bra uppbyggd är väldigt viktigt.

En annan nackdel som också handlar om designen är om du har en hemsida som är tråkig. När vi handlar vill vi gärna bli lite glada när vi navigerar runt bland utbudet. En hemsida som är snygg lockar ofta också till merköp. Har man en tråkig hemsida är det ytterligare en faktor som gör att kunderna letar sig till konkurrenterna.

Att ha en hemsida som inte är anpassad till mobilen är också en nackdel, många kunder idag surfar på mobilen för att det är enkelt och lätthanterligt. Man har alltid mobilen med sig och det gör att man kan shoppa när man sitter på bussen eller på restaurangen. Om din sida inte är mobilanpassad kan det göra att kunden lämnar och handlar på en sida där sidan är mobilanpassad.

Vem använder sig av hemsidor och vem navigerar på dem?

De flesta som använder sig av hemsidor är människor som vill nå ut till en bred publik. Ofta är det företag och butiker som vill sälja sina produkter och nå en stor och bredare kundkrets. 

Restauranger och cafeer vill också nå stora kundkretsar och gärna folk som turistar i Sverige. Har man en hemsida där kunderna kan läsa på om vad man erbjuder innan man bestämmer sig för att gå dit så lockar det mycket fler folk. 

Privatpersoner använder sig också av hemsidor. Man kanske har en ide om något man vill få ut bland många människor eller så vill man skriva om ett speciellt ämne som når folk i hela världen.